Het zal je vast niet ontgaan zijn: Pokémon GO is gelanceerd. Het spelletje voor op de smartphone is razend populair. Op steeds meer plekken zie je jongeren met hun smartphone naar buiten gaan om alle Pokemons te vangen. Want, zo luidt nog steeds de slogan: “Gotta Catch ‘Em All!”
Nostalgie in een nieuw jasje!
Pokémon Go is gebaseerd op de populaire serie Pokémon uit de jaren negentig. De bijbehorende Game Boy-spelletjes, kaarten en andere merchandise waren niet aan te slepen. Maar, tijden en technieken veranderen. En nu is het razend populaire spelletje beschikbaar op de smartphone.
In Pokémon GO zit een aangepaste Google maps kaart waarop gebruikers zien of er Pokémons in de buurt zijn en hoe ver weg ze ongeveer zijn. Wanneer iemand een Pokémon treft kan hij of zij zogenoemde ‘Pokeballs’ gooien om de Pokémon te vangen. Hoe meer je vangt, hoe hoger het level. Het enige wat je nodig hebt is een smartphone, met GPS en een internetverbinding.
Jongeren massaal naar buiten
Dus, een spel waarin jongeren fantasiewezentjes vangen? Leuk bedacht, maar wat kan je hier als groene organisatie nou mee? Eigenlijk best veel, want het leukste element van het spel: je speelt het buiten! Pokémon GO daagt mensen uit om op zoek te gaan naar specifieke habitats waar Pokémons zich bevinden. Een rustig spelletje spelen in de achtertuin? Geen kans. Als je Pokémon wilt spelen, moet je naar het bos voor een ‘bos- Pokémon’ en naar het water voor een ‘water- Pokémon’.
Stel je eens voor: een doelgroep die normaal niet naar buiten te krijgen is, opeens in jouw gebied. Door gebruik te maken van moderne technieken kan je opeens een doelgroep naar buiten krijgen die normaal niet te porren is voor een wandeling. Nu hoor ik je al denken: “Ja, maar die komen niet voor de natuur. Die kijken alleen maar op hun scherm…..” Dat klopt. Maar vóór deze hype kwamen ze niet eens in de buurt van jouw gebied.
Even een voorbeeld: Burgers Zoo plaatste op Facebook het bericht dat ze ineens tientallen nieuwe bewoners in het park hadden, met de namen: ‘Weedle’ , ‘Rattata’ en ‘Pidgeotto’. “Help je mee ze te vangen?”, vroegen ze erbij. Een slimme truc om bezoekers naar de dierentuin te krijgen! Het kwam ze op zowel positieve reacties als kritiek te staan. Toch deden ze waar veel organisaties in eerste instantie huiverig voor zijn: slim inspelen op de hype! En de extra bezoekers die het ze opleverde, betekenden natuurlijk weer inkomsten. Die bezoekers kopen een kaartje, drinken wat en betalen parkeerkosten.
Kansen met Pokémon GO voor de groene sector.
Wat Burgers Zoo kan, geldt natuurlijk ook voor jou als groene organisatie! Nodig mensen uit om langs te komen om Pokémon Go te spelen. Of organiseer een evenement of wedstrijd. Laat ze weten bij wie ze te gast zijn en zorg dat de naam van jouw organisatie duidelijk zichtbaar is. Daarbij is het natuurlijk handig om als startpunt een bezoekerscentrum of horecagelegenheid te kiezen. Zo zorg je voor een contactmoment met de jongeren en kunnen de spelers ook nog wat te eten of drinken halen. Daar is de horecaondernemer ook weer blij mee. Tot slot een geruststellend idee: midden in stiltegebieden zitten geen Pokémons. Ze moeten namelijk wel vanaf de openbare weg te vangen zijn.
Deze blog verscheen eerder op LinkedIn Pulse.